Siedzący tryb życia

Siedzący tryb życia szkodzi naszemu zdrowiu

Siedzący tryb życia to nie tylko zjawisko charakterystyczne dla osób, jakby się mogło wydawać,  leniwych. Jest ono bardzo często podyktowane sposobem wykonywanej przez nas pracy.  Szczególnie zdominowane zawody dotyczą pracy biurowej, czy też pracy przy komputerze. A z taką w czasach obecnych spotykamy sie w bardzo wielu profesjach. Ponadto ostatni rok życia w pandemii i świadczenie w wielu przypadkach pracy zdalnej pozbawił nas możliwości przemieszczania się i ograniczył w znacznym stopniu nasz ruch. Można oczywiście nadrabiać domowymi ćwiczeniami, jednak wymaga to sporej samodyscypliny. Z pewnością wielu z nas doświadczyło już dających się wyraźnie odczuć dolegliwości bólowych w wyniku obciążenia statycznego układu ruchu.

Nieprzyjemne skutki siedzącego trybu życia

Długotrwała praca w pozycji siedzącej, jak również późniejsza w domu forma odpoczynku po 8 – godzinnym dniu pracy, nie pozostaje obojętna dla organizmu ludzkiego. Najczęstsze skutki, które odczuwamy po upływie kilku lat, a nawet miesięcy dotyczą:

– bólu pleców i stawów obwodowych;

– mrowienia, drętwienia oraz bezwładów kończyn;

– zwyrodnień kręgosłupa;

– przykurczy mięśni przykręgosłupowych, kończyn górnych i dolnych;

– czy też zaburzeń krążenia.

Osoby borykające się z problemami zdrowotnymi kręgosłupa powinny odwiedzić dobry gabinet fizjoterapii, aby dzięki profesjonalnej rehabilitacji przywrócić lepszą jakość życia. Warto pamiętać ponadto, że brak ćwiczenia szkieletu, stawów i mięśni przyczynia się do zmniejszenia siły mięśniowej, zaburzeń równowagi, jak również odwapnienia kości. Problemy te z kolei przekładają się na większe ryzyko upadku i częstsze złamania kończyn. Natomiast brak aktywowania serca, płuc i innych naczyń powoduje choroby układu krążenia, co w konsekwencji może doprowadzić nawet do zawału.

Profilaktyka dolegliwości mięśniowo-szkieletowych w pracy

Najbardziej powszechną pracą w pozycji siedzącej jest praca przy komputerze. I tutaj niezwykle istotne jest ergonomiczne zorganizowanie stanowiska, zachowanie zalecanych wymiarów oraz odległości. Bardzo pomocne okazują się także różne gadżety ergonomiczne. Natomiast regulowany obrotowy fotel to prawdziwy skarb. Tak więc nasze dobrze wyprofilowane krzesło powinno posiadać w szczególności regulację wysokości siedziska i podłokietników oraz pochylenia oparcia. Powinno być również stabilne, co zapewnia pięciopodporowa podstawa z kółkami. Ponad wyposażenie stanowiska pracy warto zwrócić jeszcze szczególną uwagę na naszą pozycję oraz ruch w pracy. Bowiem te w głównej mierze wpływają na stan naszego zdrowia. Pamiętajmy zatem o regularnych przerwach, ćwiczeniach rozluźniających mięśnie oraz rotacji wykonywanych czynności.